neděle 10. února 2008

Terry Prachett a proč jeho knihy nemám ráda...

Poslední dobou mám pocit, že na jméno tohohle populárního spisovatele humorné fantasy narážím v jednom kuse. Nad čím se však pozastavuji je fakt, že vždy pouze v pochvalném nebo zbožňujícím kontextu. To jsem opravdu jediná čtenářka fantasy na světě, které přijdou jeho knihy spíš trapné než legrační? Začínám si připadat trochu jako blázen...

Terry Prachett se proslavil svou sérií knih o Zeměploše, fiktivním světě ležícím na hřbetě želvy plující vesmírem, která u nás vychází od 90. let. Jen tak pro zajímavost, přeloženo do češtiny bylo všech jeho 34 knih, což názorně svědčí o jeho oblíbenosti u nás.
Zeměplocha je knižní série, která nepokrytě paroduje díla autorů klasické fantasy jako jsou třeba Tolkien, R. E. Howard a podobně.

Co mně osobně se na této sérii nelíbí, je druh humoru. V přední řadě parodie moc nemusím, i když jsem se už setkala i s opravdu vtipnými výjimkami, vadí mi prostě ta absurdnost, vypilovanost všeho do nereálných extrému, jak je vše postavené za účelem právě té "vtipnosti", jíž se podřizuje všechno – charaktery postav, příběh apod.
Já, milovnice sarkastických poznámek, černého humoru a komičnosti ve vypjatých situacích, prostě toto nedokážu ocenit. Neříkám, že je to série špatná, jen jsem tak nějak doufala, že "odpůrců" bude více... XDDDD

***

Pro představu, co já považuju za humorné knihy: prvních 6 knih série Mýtů od R. Asprina, knihy J. Kulhánka (obzvlášť Noční klub, Vládci strachu a Divocí a zlí), knihy od S. R. Greena (Východ Modrého měsíce je nepřekonatelný XDD) a z fantasy parodií třeba Zabij a zachraň od J. Moora

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

tak nejak... dneska sem zrovna dala do behu web o nem... ja mam jeho humor rada, samozrejme ne kazdymu se to libi. Mne ale prijde, ze to zas az tak extremni neni (videla sem teda mnohem horsi veci) a hlavne ze Pratchett svym dilem jen dokazuje, ze o tech vecech vi opravdu hodne. Naopak me zaujalo, ze mas rada Kulhanka, kteryho v podstate cely my okoli povazuje za vrchol podradne brakove literatury. Ja sama za sebe to posoudit nedokazu, protoze sem od nej nic necetla. Ale samozrejme, kdybysme meli kazdej ten samej nazor, byl by to neuveritelne nudnej svet. ;)

Gladness řekl(a)...

Kulhanek je tezko zaskatulkovatelny autor... On pise brak, nehraje si na nic jineho... Ale ten jeho brak je psany uzasnym stylem, na kazdy strance frk, u kteryho se clovek reze smichy... A budes se divit, ale opravdu inteligentni frk... Kulhanek je prosluly prave tim cynickym humorem. Jeho knihy jsou vyborne, jen musis k tomu pristupovat s tim, ze se pobavis, nic min, nic vic...

Vedela jsi, ze v oblasti fantasy/sci-fi literatury se mu rika "Mistr"? XD Proste Kulhanek je Kulhanek... Uz je to spis takovy pojem...

Btw, parodie se horsi vzdycky najdou, bohuzel...

Anonymní řekl(a)...

aaa Mýtus XD sice jsem zatím četla jenom jeden, když jsem na něj náhodou narazila v knihovně, ale bavila jsem se u něj výborně XDDD

Gladness řekl(a)...

Prvnich sest knizek je svetovych, ale pak kvalita dost pokulhava a sjizdi dolu... Ale Myty, co vysly nedavno, pry jsou uz zase dobre, tak nevim.. XD

Anonymní řekl(a)...

Já taky Prachetta nemusím a Kulhánka pomalu uctívám. takovýhlech lidí je víc. Co jsem si já ale spíše všiml, tak až moc lidi Prachetta miluje až za hrob, tak ti co ne, raději mlčí, než pak číst desítky postů, jaky jsem idiot a vadný, že jsem řekl, že jeho knižky se mi nelíbi. Teda, tohle je aspoň můj názor.

Gladness řekl(a)...

Aaa, juchu, konecne taky nekdo, kdo Prachetta nemusi.... XDDD Slava, tenhle okamzik si musim zapamatovat... *blazeny vyraz* Jinak to, co tvrdis, je mozny, ale zas na druhou stranu nechapu, proc nerict svuj nazor... Pokud na to okoli zareaguje stylem "jsi vadny", "ty tomu nerozumis", tak je spise spatne neco s nima, ne? Kazdy ma preci svuj vlastni nazor a vkus... Prachetta nemam rada, neprijde mi vtipny, ale neodsuzuju ty, co ho naopak radi maji... Proste se jim libi neco jineho...