sobota 16. února 2008

Toward the Terra / Terra e.. (1980)

(film)

žánr: sci-fi

rok výroby: 1980

info: Anidb


Po dlouhé době jsem se rozhoupala ke zhlédnutí filmu Toward the Terra. Spouštěčem se stala hlavně Katsumi, co mě jedním zajímavým videem navnadila v naší vzkazové diskusi na Lidech.cz, takže o půl hodiny později jsem už uváděla svůj stahovací program po dlouhé době opět v chod.


Před nějakou dobou jsem tu procítěně vzdychala nad stejnojmenným, a podstatně mladším (2007), seriálem. Kdo se mého sáhodlouhého příspěvku nezalekl *upřímný obdiv*, tak tuší oč v Terře běží. Pro ty nezasvěcené:

Lidé ve své sobeckosti a bezohlednosti zničili rodnou planetu Zemi, Terru. Byli donuceni z ní odejít a začít žít v koloniích na jiných planetách, dokut se Terra nevzpamatuje a nebude zase obyvatelná. Aby se však historie neopakovala, rozhodli se vytvořit dokonalý počítačový systém, jenž by jim vládl a předešel podobné katastrofě. Tak vznikl
Superior Domination (SD) systém v čele s Grand Mother. Lidé možná ale netušili, jak absolutní moc nad nimi SD systém bude mít - děti se nerodí přirozeně, ale v laboratořích, rodiče jsou pečlivě vybíráni a hlavně - ve 14ti postupují děti zkoušku dospělosti, ve které jsou jim vymazány veškeré dosavadní vzpomínky a naopak vsugerována a umocněna oddanost k SD systému.
Přes veškerou promakanost SD sytému se začali rodit děti, zvláštní anomálie, s esperskými schopnostmi, které se projevovaly právě u zkoušky dospělosti. Někdy i dříve, každopádně v obou případech byli dotyční klasifikováni jako nežádoucí a zlikvidováni Universal Controlem.
Kdysi se však několika podobným lidem podařilo utéct, začali si říkat Mu a skrytě žili v podzemí.
Hlavní hrdina, Jomy Marquis Shinn, o podobných lidech sní a vykládá o tom na veřejnosti. V obou případech to znamená Malér s velkým M, takže nikoho nepřekvapí, že si pro něj Universal Control přijde a pokusí se ověřit, zda je nebo není Jomy Mu. Kupodivu zjistí, že ne, ale my diváci se smějeme, protože my VÍME, že to tak úplně nebude pravda... XDD
Druhý den podstupuje Jomy zkoušku dospělosti, do níž se zaplete zcela neznámý muž, respektive jeho hlas, a přemlouvá Jomyho, aby si své vzpomínky nenechal vzít a bojoval s počítačem vyplachujícím mu mozek.
Na scénu přechází znova Universal Control a pokusí se Jomyho rychle zlikvidovat, jenže Jomy je zachráněn nějakým mužem, mluvícím s ním telepaticky, odvezen do úkrytu Mu, od jejich vůdce, Soldiera Blue (onen hlas), se dozví, že má být jeho nástupcem a vést Mu proti lidem a zpět na Terru....


Zmíněný děj není ani třetina z filmu, natož seriálu. V obou adaptacích mangy se vyskytuje obrovské množství postav na obou stranách, jak u Mu, tak i u lidí, takže si dovedete představit, kolik souvislostí jsem vynechala. Podrobně jsem se už rozepisovala v příspěvku o seriálu a opravdu nemám nervy si to zopakovat, nehledě na to, že nejsem sadista – to bych vám neudělala. XDDD


Zpět ale k filmu. Musím se přiznat, že jsem měla poněkud zvláštní pocit, když jsem si uvědomila, že sleduji film o 9 let starší než jsem já. Možná nebude od věci, když si tuto skutečnost uvědomíte, protože se odráží v kvalitě animace, zvuku, i dabování seiyui... Sledovat takto staré dílko je pro nás, fanoušky anime rozmazlené špičkovými animacemi, trochu problém. Je mi líto, ale nikdy mi nenamluvíte, že podobné kousky mají své „kouzlo“. Uznávám, že spoustu z nich musí být úžasných a současná anime je třeba i vykrádají, ale koukat se na ně je poněkud obtížné a raději tak dám přednost novějším „neoficiálním remakům“, bohužel. Jsem asi barbar, ale nestydím se za to.... XDD

Přes to všechno není největším minusem tohoto filmu stáří, kupodivu tady je to ještě na svůj vetchý věk poměrně hezky animované anime. V čem tkví hlavní problém jsou obsáhlost děje – už do 24dílného seriálu byl problém ho narvat, natož do ani ne 2hodinového filmu - a zkoprnělost, zejména povahová, postav. Kde se v seriálu mluví o jejich vývoji, tady to byl vývoj skokem, a to ještě dost pochybným. Probíhal zhruba takto: závažná, překvapující situace –> hrdina si rozrušeně uvědomí, co se děje -> uběhne 5 vteřin -> hrdina situaci komentuje tónem „zítra bude oblačno...“ Fakt jsem se u toho musela smát, to se prostě nedalo. Ten kontrast byl zkrátka do očí bijící...


Nemůžu upřímně tvrdit, že bych film Toward the Terra nedoporučovala, ale nějak nemohu ani najít důvod, proč byste se na něj měli podívat.... Nejlepším řešením bude zkouknout místo toho seriál, který je opravdu nádherný...


P.S. Pokud si budete tento film chtít stáhnout, doporučuji verzi od MEGI (Medgirl), kvalita je totiž koukatelná, narozdíl od jiných...

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

No pokud jsi se u toho alespoň jednou zasmála, tak to splnilo svou roli, ne ? XD
No jo, já vím....Seriálu se nic nevyrovná ;) Navíc ty originální DVD vypadají vážně hezky(jedno jsem v Japanu koupila kamarádce)...vždycky jsou u toho pohlednice a tarotový karty XD

Gladness řekl(a)...

Myslis ted u DVD k serialu nebo filmu? XD Ja chci takyyyy.... Chjo, moje kamosky jedou akorat tak do Koreje, takze mam smulu... XDDD

Anonymní řekl(a)...

K seriálu :) Ale ona mi na to samozřejmě dala peníze - stylem- "kup to, co je na seznamu, případně všechno, na co narazíš" XD
Heh...no a je velká docela možnost, že v říjnu poletím do Japanu znovu XD

Gladness řekl(a)...

Opravdu? *rozzarena ocka* Tak co by jsi rikala na penizky a seznam od me? XDDD